متن شیوهنامه برگزاری اختبار بدین شرح است:
۱- کارآموزان وکالت پس از اتمام دوره با تسلیم مدارک کارآموزی و اعلام ختم دوره، درخواست شرکت در اختبار را می نمایند.
۲- پس از بررسی مدارک توسط کمیسیون، لیست اسامی کارآموزان مجاز به شرکت در اختبار کتبی و شفاهی حداقل ۱۵ روز قبل از تاریخ برگزاری اختبار به دفتر کمیسیون اعلام شود.
۳- اساتید اختبار حداقل یک ماه قبل از تاریخ برگزاری اختبار، انتخاب و معرفی می شوند.
۴- حداقل ۲۰ روز قبل از تاریخ برگزاری اختبار، جلسهای با حضور اعضای اختبار، نایب رییس کمیته یک و نماینده کمیسیون کارآموزی تشکیل میشود. در این جلسه، علاوه بر معارفه، بر نکات زیر تاکید می شود:
– هماهنگی اساتید هر درس برای طراحی سوال های کتبی و حتی المقدور شفاهی
– سوال ها، کاربردی و حاوی نکات عملی- وکالتی باشد.
– تعیین بارم نمره هر سوال و نیز هر قسمت مشخص از سوال به نحوی که تعادل لازم در تصحیح اوراق و تعیین نمره برقرار شود.
– سوال ها و بارم نمرات بین گروه اساتید هر درس محرمانه باقی می ماند.
– در صورتی که اساتید هر درس لازم بدانند نسبت به تایپ و تکثیر سوالها اقدام نموده و بسته سوال ها را مهر و امضاء شده، نیم ساعت قبل از برگزاری اختبار به دفتر کمیسیون کارآموزی تحویل میدهند. در غیر این صورت یک ساعت و نیم قبل از اختبار، در حضور حداقل یکی از اساتید، متن سوالها توسط دفتر کمیسیون کارآموزی تایپ و تکثیر میشود.
– در برگه سوال، مدت زمان پاسخگویی و جواز استفاده از کتاب قانون یا عدم جواز آن ذکر می شود.
– اساتید هر درس، در زمان برگزاری اختبار درس مربوط، در محل حضور داشته و در صورت صلاحدید به سوالهای کارآموزان پاسخ می دهند.
۵- پس از پایان اختبار هر درس، پاسخ نامه ها کدگذاری شده، سربرگ حاوی مشخصات کارآموز جدا شده و در دفتر کمیسیون نگهداری می شود. پاسخ نامهها (بدون سربرگ) بین اساتید هر درس تقسیم می شود.
۶- پاسخ نامه ها ظرف یک ماه پس از اختبار کتبی تصحیح و به دفتر کمیسیون تحویل می شود. نمرات کتبی تا پایان اختبار شفاهی در دفتر کمیسیون محفوظ می ماند.
۷- ظرف ده روز پس از اختبار کتبی اساتید هر درس ، برنامه زمان برگزاری اختبار شفاهی را تعیین و به دفتر کمیسیون اعلام می کنند. در صورت نیاز ، هر گونه تغییری با هماهنگی استاد مربوط بعمل می آید. تغییرات به نحوی انجام می شود که کارآموزان از حداقل دو روز قبل مطلع شوند.
۸- دفتر کمیسیون کارآموزان را در گروه های مختلف تقسیم بندی می کند. تعیین گروه ها به نحوی است که استاد تصحیح کننده پاسخ نامه ها و استاد اختبار شفاهی، در هر گروه، واحد نباشند. جابجایی کارآموزان در گروه ها منوط به تایید کمیسیون است.
۹- نتیجه اختبار شفاهی به تدریج یا در پایان توسط استاد مربوط به دفتر کمیسیون تحویل می شود.
۱۰- اعضای کمیسیون ضمن هماهنگی با دبیر در جلسات اختبار شفاهی حضور می یابند.
۱۱- دفتر کمیسیون پس از ثبت نمرات کتبی و شفاهی ، مراتب را به تایید استاد مربوط می رساند.
۱۲- پس از تکمیل لیست نمرات و معدل گیری، جلسه مشترکی با حضرر نایب رییس کمیته الف، اساتید اختبار و اعضای کمیسیون کارآموزی تشکیل و پس از تایید نهایی ، نتیجه به هیات مدیره گزارش می شود.
۱۳- پس از اظهار نظر هیات مدیره در خصوص نتیجه اختبار ، کارنامه کارآموزان توزیع می شود.
۱۴- کارآموزانی که به نمره یک یا چند درس اختبار کتبی اعتراض داشته باشند، مراتب اعتراض خود را کتباً و حداکثر ظرف مدت ۵ روز پس از موعد توزیع کارنامه، به دفتر کمیسیون اعلام میکنند.
۱۵- اعتراض مربوط به هر درس، توسط اساتید همان درس به طور جمعی بررسی می شود و افزایش نمره، منوط به تایید اکثریت اساتید درس مربوط است.
از وکلا و کارآموزان دعوت شده که ظرف دو هفته نظر خود را نسبت به شرح وظایف مذکور، به منظور بررسی و در صورت لزوم لحاظ در تصویب نهایی به طور کتبی به دفتر کمیسیون کارآموزی ارائه کنند.